13 december 2012

Missa inte denna chans att uppleva Mekong!

I går hade jag tänkt att gå på NördcaféTekniska museet, men i går hade man inget program. Jag bestämde mig när jag var ute i Museiparken att jag skulle göra något annorlunda och gick över till Etnografiska museet. Jag är betydligt oftare på Tekniska museet och beslutade att göra något annorlunda i detta fall.

Jag hade fått uppgifterna från en medarbetare på Medelhavsmuseet att det är fritt inträde på museet tisdagar till torsdagar. Men viktigare var att de har en häftig utställning "MAGASINET - en etnografisk skattkammare". Här har det en fantastisk utställning som man kan bli guidad genom av någon av museets pedagoger eller få låna en IPad och själv vandra genom utställningen. Här du möjligheten på egen hand att sätta dig mer in i berättelserna bakom artiklarna. I utställningen finns en film där museets intendenter berättar mer om några av sina favorit föremål och hur museet arbetar. Här finns en film som har talats in av Gösta Montell som deltog i Sven Hedins svensk-kinesiska expedition till Centralasien 1929-1933 och senare var museichef.

Fick mig en funderare när jag såg filmen om Sven Hedins expedition där man fick veta att det var Lufthansar, som var en av expeditionens största finansiärer - när man sedan funderar på de åsikter som Sven Hedin senare gav uttryck för - så funderar jag allt på vikten av att vara noga med vilken man tar emot pengar från. Vad har bidragsgivaren för grundläggande värderingar? 

Passa på att se utställningen "Stories of the Mekong", som du kommer att ha möjlighet att se fram till den 30 december i år.För 10 år sedan var i i Vietnam och besökte Mekong-deltat."I projektet samarbetar 15 olika kulturarvsinstitutioner i Laos, Kambodja, Vietnam och Sverige. Det övergripande syftet med MuSEA är att främja fattigdomsbekämpning i Sydostasien."

"Mekongfloden har varit en källa till liv, kulturer och legender i alla tider.
Flödet genom Laos, Vietnam och Kambodja är en förenande kraft – floden samlar människor med olika sätt att leva, men med gemensamma utmaningar och drömmar
".

Jag skulle vilja säga att detta är ett PGU-projekt som jag hhörde berättas om på morgonen.  "Tio år med PGU - Vad händer nu?" som arrangerades av SIWI och SIANI på Medelhavs museet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar