12 januari 2013

Ang. Resa 28 oktober med buss 509

Den 28 oktober skulle jag åka på en mycket viktig aktivitet på Bromma Blocks!

Efter ett antal samtal med personer på Arriva - men inget hände (tror att de har lite telefonskräck).

e-post 1 5 november 


Hej XXX,

här kommer mitt ärende - hoppas du hitta den bland Go Exellence material de sänder till er också.
Med Vänlig Hälsning


SVAR från Arriva!


Hej Peter,

Följande buss:

Linje 509
KL. 13,46 mot Danderyds sjukhus
Bussnummer: 7766

Ordinarie vagn på linje 506 fick tekniska problem och föraren fick ett akut vagnbyte på väg till Brommaplan. Därav förseningen (bussen kom fram 14:07).  

Med vänliga hälsningar / Best regards

e-post 2 

Hej XXXX,

när jag kommer fram till Bromma den 28 oktober så står det att buss 509 mot Danderyd sjukhus som ska gå 13.46 har fått ny tid 14.10. De ser du ju på skyltarna. Som finns i bloggen? http://socialtentreprenorskap.blogspot.se/2012/10/att-vanta-pa-arriva-eller-att-hjalpa.html

När jag står där så ändras tiderna vid busskuren" Nu ska det vara 3 minuter innan nästa buss 509 kommer --- men nu ändrar den till 11 minuter. Då kommer en buss 509 med buss nummer 7766 --- men den bara "drar". Vi resenärer som står och väntar undrar vad det är som händer.

Mina frågor är alltså en Buss som ska gå 13.46 blir försenad till ca 14.20. Det är inte bara en buss som försvunnit under denna tid ? 

När jag kommer tillbaka 16.35 så är det fortfarande problem på denna linje - alltså Buss 509.

Har ni inte fått rapporterna från SL Kundservice / Go Excellent?

Jag får ju inga besked vilka åtgärder ni kommer att genomföra? 

XXXX - du är väl en av Arrivas "Super Users"?

Skulle verkligen vilja att du gå till botten med detta och lägger lite energi på det!

Du skriver att buss 506 har fått akut vagnbyte - vad innebär det och berör det buss 509 och i såfall hur?

Med Vänlig Hälsning

Peter Pettersson


Svar 3 Arriva; 13 november

Hej Peter,
Hoppas allt är bra med dig.

Jag har kollat lite djupare i detta ärende och fått fram följande från vårt ”GreenBox” system som är den svarta lådan i bussarna där vi kan se hur bussarna har kört och vilken tid de passerat hållplatserna.

Linje 509 mot Danderyds sjukhus – 28 oktober 2012
·         Vi hade först avgång kl. 13.31 som avgick i tid.
·         Vagn 7766 skulle avgå 13.46 men var 19 minuter sen och avgick 14.05 på grund av akut vagnbyte. (Vi har tagit emot din anmälan om att föraren inte har stannat vid hållplatsen och utreder det internt.)
·         Nästa avgång med vagn 7752 avgick i tid kl. 14.01. (på din bild ser man inte avgången på den digitala skylten något som jag måste ta med teknikerna)
·         Vagn 7749 skulle avgå 14.16 men hade en försening på 9 min och avgick 14:25 på grund av trafik.

Angående skyltningen på linje 509 – Vi skickade ut en trafikledare som undersökte det men fann inget fel i skyltningen.

***OBS! I mitt tidigare mail så råkade jag skriva linje 506 fick akut vagnbyte men menade självklart 509.

Med vänliga hälsningar / Best regards



e-post 3: 20 november

Hej XXXX,

jag har läst din e-post från den 13 november. Eftersom jag märker att ni inte föredrar telefoner svarar
jag nu på ditt mail.


Av skylten jag har tagit kort på ser man att bussen skulle ha kommit 13.46 och att den beräknade avgångstiden var 14.10.

Men denna buss som ni säger gick 14.01 - gick den? Den fanns ju inte mer på skyltningen? Hur kan det komma sig när det inte var något fel med skylten?

Ni har inte svarat på frågan hur ni ska kompensera min sena ankomst till Rotarys fundraicing på Bromma Blocks?

Den uppkomna situationen beror ju helt på er!

Med Vänliga Hälsningar

Peter Pettersson



Svar Arriva: 19 december

Hej Peter, hoppas allt är bra med dig.

Jag kan tyvärr inte göra så mycket mer. Jag har hjälpt dig så gott jag kan, egentligen skulle detta gå via SL-kundtjänst.

Angående din sena ankomst så får du vända dig till SL-kundtjänst. De sköter alla resegarantiärenden.


God jul på dig så hoppas vi att jorden inte går under den 21 december.


Med vänliga hälsningar / Best regards


OBS! De ovanstående e-post är av personifierade för att personerna ska skonas från en öppen kritik. Jag vill att SL, MTR, Arriva och Go Excellence ska bli bättre - även i verkligheten!



I dag är det den 12 januari 2013. Jag funderar verkligen över kvaliteten i vårt Kollektivtrafik-system. Vem kan man egentligen lita på. Allt har en tendens att snurra runt i systemet!

Jag undrar vilka system SL och operatörerna har för att fånga upp klagomål och beröm från oss resenärer. Om kommunikationen inte funka mellan dem - hur ska de då kunna bli bättre?

Tror att dessa brister kostar oss resenärer och skattebetalare en hel del pengar - men vem har koll på det? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar