30 januari 2013

De har en plan ... tro jag?


Citybanan ska vara klar 2017 och då går pendeltågen under jorden - då transformeras den till Tunnelbana - kanske!

Satt i dag och lyssnade på "Vad händer när Citybanan är färdigbyggd 2017?" Arrangerat av Stockholms handelskammare. Bland de som talade var Maria Rankka VD Stockholms handelskammare, Catharina Elmsäter-Svärd Infrastrukturminister på Näringsdepartementer, Bo-Lennart  Nelidal professor på KTH, Olov Lindfeldt tekniskchef på Vectura Consulting och Ann Wiberg chef på Jernhusen.

Det talades om att det fanns ett tidsfönster innan vilket mycket måste analyseras, utredas, beslutas  och planeras för att kunna genomföras inom detta fönster. Jag fick en stötte förståelse för komplexiteten och undrar i mitt stilla sinne vad renovering av broar och andra omläggningar kommer att betyda för min väg till jobbet.

När linje 19 byggdes om för snart två år sedan så sas det att vi resenärer skulle bli drabbade i mycket ringa omfattning, men på 6 månader gav det en ökad restid på över 2 veckor. Då gjordes hela perrongerna, konstverk byggdes och vänthallar gjordes om.


I mitt stilla sinne undrar jag varför inte det gjordes kontakter vid bänkarna i vänthallarna? Det är ju flera av oss resenärer som behöver ladda våra IPads och smartphones?

I dag blir vi ca två SL-busasr fler dvs ca 40.000 ny Stockholmare. Men vad kommer dessa nya infrastruktur satsningar innebära för tex restiden - kommer det att kunna byggas tillräckligt  med bostäder och hur mycket tid kan vara acceptabelt att lägga på resor till och från jobbet?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar