18 januari 2013

Få inspiration på Formex !


Tänk att komma ut till Stockholms mässan! Att besöka Formex och att sedan få se detta! Det periodiska systemet glimma på en vägg! Fantastiskt - jo jag vet! Jag fick vara med om det i dag!

Föreläsningen var om "Framtidens materialtrenderMaterialbiblioteket, som du kan finna med mer än 2000 material ute på Stockholms mässan.

En av de vanligaste frågor de får är - "Var är de nya materialen?" Björn Florman som höll i föreläsningarna, sa att begränsningar finns här pga de inte finns så många nya grundämnen, men genom olika bearbetningstekniker så kan vi få många nya häftiga lösningar?

Något som bekymrade mig var att frågorna om hållbarhet har minskat sedan 2009. Kanske beror det enligt Björn att designers och produktutvecklare har tyckt att frågan har varit allt för komplex?

Nu handlar det om det gamla på nya sätt. Kolla in Gina by BMW i Spandex
Det finns många bearbetningsmetoder:
fräsning, vattenskärning, svarvning, formpressning, dragning, Stickning, vävning, extrudering, hydroformning, kombinationsgjutning, laserbindning, svetsatträ.

Jag kan verkligen rekommendera dig att ta dig tiden och åka ut på mässan - tyvärr kommer du inte kunna se föreläsningen, men du kan besöka materialbiblioteket - kolla bara att de har öppet!


 

Som du ser är detta en mässa du borde besöka! ... och det blir inte roligare än vad du gör det!

Jag beslutade snabbt i går att jag kommer att besöka Formex i morgon också! Då ett lite mer planerat besök. Dagens besök var mellan 15.00 till 18.00 - en allt för kort tid, men med mycket innehåll.

Fick möjligheten att träffa - Anna Skipper i dag på mässan - och hon var betydligt trevligare än den uppfattning jag hade skapat i mitt lilla huvud.

Jag fick också testa den tvåbenta stolen och besökte Målerås glasbruks monter.

Vi syns på Formex i morgon - om du är snabb så kan jag bjuda dig på inträdet!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar