31 januari 2013

Jag tycker bara det är sorgligt att vi inte kommit längre!


Astrid Lindgren en av världens
största författare

I dag satt jag och läste Dagens industri  - när jag kommit till sida 10 och 11 så stannar jag upp. Då ser jag fyra finansmän:  Rune Andersson, Gerald Engström, Mats Qviberg och Tuve Johannesson. På det andra uppslaget finns Jens Henriksson, VD på Stockholmsbörsen på tre bilder? Vad är damerna?

Jag tittar genom tidningen och konstaterar att det finns endast två kvinnor med på bild i hela tidningen. Jag måste har fel - tänkte jag och går nu igenom tidningen igen och ser att Annie Lööf, Näringsministern finns med på bild i anslutning till en TT-nyhet och Filippa Reinfeldt är med i en "teaser" för Di WEEKEND med texten "Det här är min vardag - Filippa Reinfeldt i intervju om sitt nya liv" (funderade på att inte ens räkna denna - men för att göra det hela ytterst noggrant så tog jag med den).





Monica Zetterlund en av de
största sångerskorna

De jag upptäckte vid första genomläsningen var Ewa Swartz Grimaldis krönika. Hon är ordförande för Nordstedts förlagsgrupp, styrelseledamot i SVT, Stockholms konserthus, Stockholms handelskammare och VD för maken Salvatore Grimaldis Bianchi Café och Cycles.

Den dam som finns på bild  i tidningen är Handelsminister Ewa Björling, som fick vara med vid rubriken "Svenskt bakslag i kock-VM".

Av de 43 bilder som finns med i tidningen är fyra på kvinnor, jag nämner ovan, vilket ger mindre än 10%. 

Världens starkaste!
Moa Martinsson, en Sveriges
största författare
Av artiklarna i Dagens industri, den 31 januari 2013, är 16 till 21% av artiklarna skrivna av kvinnliga journalister. När jag för denna bloggpost nitiskt går igenom tidningen så upptäcker jag att korrespondenterna - De som representerar  DI världen för denna del är Cecilia Schramm redaktör, Jenny Hedelin i Kina, Gerhard Larsson i Storbritannien, Gabriel Mellqvist i USA, Kristina Kappelin i Italien och Anders Davidson från Argentina. Men det var bara Gabriel Mellqvist, som hade skrivit artikel. Jag fann också DIs reportrar på plats i hela Sverige: Camilla Andersson (Umeå), Kim Lundin (Göteborg), Henrik Lenngren (Norrköping), Anders Lövgen (Sundsvall), Björn Solfors (Kristianstad), Ida Thunberg (Degerfors), Lars Tulin (Malmö) och Reet Waikla (Stockholm). I tidningen har Camilla Andersson och Henrik Lenngren har med artiklar.

Dagens industri är Sveriges största affärstidning med 369.000 läsare, så jag hade nog aldrig förväntat mig detta resultat från en affärstidning även om det var en dålig dag! 


Vilka är egentligen tidningens målgrupp och har tidningen som mål att lyfta fram förebilder?

Källa till bilderna kommer från Nordiska museets utställning "Folkhemmets kändisar"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar