17 mars 2013

Har Stockholm blivit kallt?


 I dag så var vi ute och vandrade på Djurgården i ett fantastiskt vår väder. Att gå och samtala om vad som händer i livet är allt både uppfriskande och man lär sig en hel del av att få höra andras berättelse.

Vid 15.30 så skulle vi se utsändningarna från Friends Arena då Hammarby IF och SAIK skulle spela. Vi såg den helt fantastiska matchen där Bajern hade tagit ledning med 4-0 efter mindre än 11 minuter. Det hela slutade med 8-4.

Naturligtvis hade batterierna till IPhonen gett upp så jag tog vägen förbi Scandic Hotel Malmen - för att ladda batterierna innan jag hade tänkt att ta lite bilder på andra Bajern fans när de firade segern. Vilken lycka man kan känna!

Jag gick in till receptionen där jag lämnade min telefon. Sedan hade jag tänkt att läsa tidningen och dessa bruka ligga inne i restaurangen vid toaletterna. När jag kommer fram till tidningarna och tittat igenom dessa.
- Då kommer en vakt fram till mig och ber mig lägga ner tidningarna? Jag gör som han säger och förklarar att jag har min telefon på laddning i receptionen. Han följer med mig ut i receptionen och vi går bort till receptionen. När han har fått klart för sig att jag brukar vara och på hotellet så ger han förklaringen att - "De brukar ha problem med personer i området. Jag förklarar att jag kan förstå det, men att jag samtidigt känner mig förolämpad, men någon ursäkt kunde jag inte få!

Jag fick sätta mig i sofforna, men han säger till mig att han inte ska sitta och somna. Vi har problem med att personer sitter och somnar i sofforna. - Inga problem - jag är inte trött säger jag.

Förödmjukad och arg sitter jag och kokar i soffan och läser "Det ordnar sig" av Olof Stenhammar. Tänk om han hade varit lite litteratur intresserad då hade han kunnat se vad jag läste. I västan som han hade reagerat på - den var lite sönder. Så har jag:
* "Idébok 2"
* "Good news magazine"
* "Sweden: the reluctant nation"
* "Recapturing the Reluctant Radical - how to win back Europe´s populist vote
* "Praktisk kriskommunikation"

Den sistnämnda behöver jag antagligen läsa omgående om jag vill besöka Scandic Malmen snart.

Jag har bott närmare 1000 övernattningar på Scandic genom åren, men jag har ytterst sällan blivit så förödmjukad någonstans.

Det positiva med detta är att jag fick en känsla av hur människor blir behandlade och hur det känns att bli "trampad" på.

I vanliga fall när jag sitter i hotell lobby´s så har jag kostym. Det är bara att inser att detta definitivt spelar roll vilken klädsel man har. Vad jag fick en förståelse för är hur andra många gånger blir behandlade i vårt samhälle och frågan är om detta gör att vårat samhälle blir bättre!

Ibland är det bra att kunna be om ursäkt!

Vad hade du gjort i min situation?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar