6 mars 2013

Skratt och prat, som förstärker omtänksamhet och samarbete!



Visst påverkas vi av reklam! I dag så fikade jag två gånger efter att ha sett denna skylt i går - när jag var ute i Solna i går.

Fika är något som turister och utbytesstudenter - snabbt lär sig ordet för och att praktisera.

Fika lär man sig vid tidig ålder och något som man ofta praktisera i Sverige

Det här var en fantastisk gåva som Swedbank gav till Friends, men också en viktig demonstration av Swedbanks värderingar, som är öppen, enkel och omtänksam. Som kund i banken och aktieägare är jag stolt över detta engagemang och möjligheten för Friends att sprida sitt viktiga budskap om att inget barn ska behöva vara utsatt, ensamt eller mobbat.

Jag håller nu på att läsa "Skymningssång i Kalahari - Hur människan bytte tillvaro" av Lasse Berg.

"Det är också jordens enda kultur utan åldersdiskriminering av något slag, alla är lika mycket värda. Småbarnen bestämmer till exempel själv vem de vill bo med vid skillsmässa. De är med vid alla samtal och viktiga beslut, där också de unga får säga sin mening."

"Ut i öknen men ändå hem igen, till sanfolken, mitt lyckligaste arbetsperioder. Det område jag mest ägnat mig åt i Afrika är Kalahari. Jag bodde fem år i Botswana och fyra i Namibia, som båda täcker olika delar av denna öken, till en yta dubbelt så stor som Sverige."

"Alla tar det lungt. Det räcker att en av de utsända patrullerna hittar mat så kan de i sina behändiga väskor av tuggade djurskinn, eller säckar knutna av växtfibrer, ta hem så det räcker till alla. Ingen gör särskilt många knop. Viktigast är att hålla sams, och det gör man med prat och skratt."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar