2 april 2013

Något som får en att tänka till!


I förmiddags så åkte jag upp till Stockholm efter några dagar i ett fantastiskt soligt Växjö.

Kom fram för att ha ett Skype-möte med Kiev och sedan så gjorde jag något annorlunda - eller annorlunda? Jag höll mig till mina intresse områden miljö, samhällsengagemang och företagande.

Det var ett samtal som hölls av ABF på biblioteket i Vällingby om miljön ur ett filosofisktperspektiv. Det visade sig att vi maxade antalet personer i salen till 18 stycken.

Lite förvånad blev jag när samtalsledaren förklara att man tidigare hade haft ett samtal om detta och därför hade ändrat temat till försoning. OPPS! där blev jag allt lite försenad och var tvungen att kolla att det inte var första april!

Det var det ju inte och vi fick höra en del om sanningskommissionerna i Sydafrika och Rowanda. När en hel del var sagt om detta - kom vi överens om att samtalet ändå skulle handla om miljön.


Samtalet skiftade mellan olika historiska perspektiv, konsumtionssamhället, arbeten, demokrati, religion. Häftigt att vara i en sådan diskussionslysten grupp av människor som jag inte har träffat tidigare. Jag var också imponerad av djupet i diskussionerna och det väckte många tankar.

Något som kom fram var vikten av förtroende och tillit, partipiskor, tvärvetenskap, bonusar - som motivationsfaktor. 

Att inte fler engagera sig politiskt är förundrande, men kanske är partipiskan en av orsakerna ätt det är så? Ett problem för de politiska partierna när engagerade medborgare ser det som att de inte företräder dem?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar