25 maj 2013

Tanka från en kille mitt i livet !

Jag gillar mat
Jag har haft otroligt tur med att få de föräldrar jag har fått - några av de mest fantastika. Mamma och pappa har aldrig tagit realexamen eller gått i högskolan - men för att stödja mig och mina bröder med skolan - så läste mamma engelska och tyska, och pappa matematik på Komvux. Detta hjälpte oss till att jag är kemist och ekonom, Örjan maskiningenjör och ekonom, och Niklas läst japanska och ryska och i dag är lärare.

Tänk vilka fantastiska föräldrar.

Jag besöker hellre Almedalen än Roskilde
De har tillsammans med mina bröder varit fantastiska stöd oavsett vilka beslut man har   tagit och vad man har gjort.

Mitt engagemang inom föreningslivet har jag fått genom min far - vi satt i I11 Sportskytteförenings styrelse i början av 1980-talet. I dag har jag suttit och sitter med i styrelser sedan dess i över 30 år.

Min mamma har alltid haft talets gåva och lätt för att tala med andra. Det har jag fått från henne. Hon är också en person som bryr sig och engagera sig i personer runt omkring sig.

När och nu!
Jag hade det tufft i skolan när jag var yngre - jag hade svårt att läsa, men med engagemang och en vilja av stål så har jag överkommit detta och i dag är jag en person som läser väldigt väldigt mycket!

Jag har ett stort samhällsengagemang och ogillar starkt orättvisor. De förmågor jag har utvecklat genom åren är att jag är väldigt närvarande, har lätt för att ringa vem som helst och är en skaplig nätverkare.

Jag har sedan födseln varit nyfiken, vilket gör att jag ofta följer upp frågor och på detta sätt blir lite klokare och få höra andra sidor av det som rapporteras.

Mina vänner är av stor betydelse för mig - det finns några stycken som är väldigt viktiga för mig både privat och professionellt.

Tre organisationer och företag som har betytt otroligt mycket för mig är Studentkåren i Växjö, Junior Chamber International och Rotary International, som har utvecklat mig i föreningsteknik, tala och driva projekt. Alla de fantastiska människor som jag har träffat genom dessa organisationer - har givit mig färdigheter och erfarenheter som jag använder varje dag. i början av 1990-talet startade vi MacData AB där vi sålde Macintosh till studenter, skolor, kommun och företag. Detta blev i slutet av 1990-talet Griffel Data AB, som i dag är Griffel AB. Ett fantastiskt företag med en fantastisk kundservice, som jag var delägare och styrelseledamot i under 12 år.

I dag är det hållbarhet, samhällsengagemang och företagande som gäller! Mina främsta förebilder när det gäller:
* hållbarhet: är pappa, Curt Petersson - vet ingen som är så medveten och damerna bakom The Good TribeGayathri RathinaveluEvelina Lundqvist och Sandra Kinnaman Nordström
samhällsengagemang: Annette Ericsdotter Bettaieb, som gör och synliggör så många bra saker , Ahmed Abdirahman som startade Ross Tensta Alumn

* Företagande: Björn Söderberg, en fantastisk mäanniska, företagare och författare. Ingvar Kamprad och Maud Olofsson.

Jag är riktigt duktig att finna förebilder i vardagen, runt omkring mig och människor som gör beundransvärda saker. Vilka är dina förebilder och hjältar? Har du inga? Då kan vi ta ett samtal och se om jag inte kan finna någon tillsammans med dig?

Min bästa tid är nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar