6 maj 2013

Vi svenskar är tillmötesgående och trevliga!


 Jag tror att något av det Sverige kan vara allra mest kända för kan vara fika. Detta är något som man inte kan undgå om man besöker vårt land som utbytesstudent eller är här och arbetar under en tid. När jag under många år arbetade för ett tyskt internationellt företag och var stationerad i Danmark upptäkte jag vikten av den information som vi delger varandra under våra fikapauser.

När jag lyssnade på Rotary´s Peace Fellows i går så slog det mig att vi svenska kanske har lite dåligt självförtroende. Dessa ungdomar beskrev oss inte som kalla och inbundna utan varma och trevliga. Kanske är det så att vi har en ganska svar självbild.

Det är ofta man lär sig mycket om sig själv genom att lyssna på andra. Jag tror att vi inte ser den säkerhet vi har i det svenska samhället. Där vi kan gå och cykla utan att känna oss otrygga utan att vara rädda. Vi är mycket av en cyklande nation, vilket man inte kan göra om man bor i Azerbaijan eller Guatemala. Det är tryggt att röra sig i Sverige och vi tar det lite, som självklart - men det är viktigt att stå upp för sådana här rättigheter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar