3 juni 2013

60 år av otroligt viktigt arbete!

50-tal fantastiska JCI medlemmar
50Jag har varit med i JCI Stockholm (Junior Chamber International) sedan 2004. Två år tidigare fick jag veta att organisationen fanns, men ansåg att jag inte hade tid med det pga jag var ute och reste så mycket.  Så här i efterhand så skulle det var en av de anledningar, som skulle bli medlem.

JCI har givit mig möjlighet att vara med och arrangera ett anal olika arrangemang, som Vårkogress 2008, Ten Outstanding Young Persons (TOYP). Det är ett mycket tillfälle att driva projekt, lära känna människor och att se vad projektmedlemmarna går för. JCI är mycket duktiga att med små medel göra arrangemang av yttersta toppklass.

Projektteamet under JCI Sweden i
Almedalen 2012
Jag har fått möjlighet att utveckla mig i olika roller i styrelser, att hålla tal, debattera och att veta hur viktigt det är med stadgor för organisationer. JCI har också gett mig möjligheten att vara med i Utrikesdepartementets referensgrupp för CSR.

JCI har också givit mig möjligheten att vara med på ett antal arrangemang, som har arrangerats av andra organisationer, myndigheter och företag.

Organisationen har givit mig kunskap om vilka organisationer och myndigheter, som arbetar med entreprenörskap, ledarskap och samhällsengagemang i Stockholm och andra delar av Sverige, och världen. Dessa ger naturligtvis mycket inspiration till hur vi kan bli bättre.

Jag har sedan 2009 varit i Almedalen och 2012 var första gången JCI Sweden var i Almedalen och hade en halvdag om om framtidens ledarskap.

I år kommer JCI Sweden ha en halvdag om

"Hur kan Sverige kan bli bäst i världen på ungt entreprenörskap?" på fredagen den 5 juli.

Panelen under Almedalen 2012 - med deltagare från
Kairos Future, Microsoft, Ung Företagsamhet och
Rektorsakademien.
Vilka tycker du ska vara med i en paneldebatt om man skulle få välja fritt?

Tror många organisationer kan bli bättre på inte minst under Almedalen är att samverka i otippade konstellationer, att spela in för att kunna direktsända och med materialet kunna driva frågorna i efterhand - så att "det som sägs i Almedalen" INTE bara syns och hörs i Almedalen.

Vad engagemanget i JCI också har givit mig är att jag 2010 blev JCI Senator (hedersmedlem) och givit mig möjligheten att bli medlem i en annan fantastisk organisation - Rotary International.

Men det allra bästa som JCI har givit mig är ett sammanhang att göra bra saker, att träffa mycket duktiga och godhjärtade människor.

I förra veckan hölls JCI European Conference 2013 i Monaco med över 2700 deltagare.
JCI Active Citizen Framework
2013 JCI UN Global Partnership Summit, in New York 24 -26 juli. 2011, 2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar