16 juni 2013

I starkt behov av ledare i dagens samhälle!


I dag så kan jag känna att det blir allt viktigare med ledare och förebilder - i tider med stora utmaningar.

Det talas mycket om ledarskap och chefer i dag. En ledare är någon man vill följa medan chef är mer av en position.

Percy Barnevik var en stor förebild för mig när jag studerade och hade ett antal förtroendeuppdrag under mina studier, men under gick lite vilse i "bonus-djungeln" och försvann från kartan.

Nu har jag läst om hans arbete i sin biografi "Jag vill förändra världen" och "Ledarskap 200 råd".

Jag gillar hans uttalande om: "Ledarskap - mäts i vad medarbetarna uträttar. En bra ledare får ut det bästa av medarbetarna. Ledaren inspirerar, visar hur bra de kan bli och hjälper medarbetarna att realisera sina mål."

I boken Ledarskap 200 råd tar han upp författaren  Jo Owens där han sammanfattar vad som krävs av en ledare:
1. Ha ett oändligt självförtroende.

2. Var orimlig genom att sätta höga mål för dig själv och andra.

3. Var ambitiös med klara mål och en plan för hur du ska ta dig dit.

4. Disponera din tid rigoröst och hänsynslöst. Fokusera, delegera, styr din tidsagenda.

5. Lev med företagspolitiken.

6. Försvara ditt territorium, ta de rätta fighterna och se till att dina resultat syns.

7. Arbeta överallt och alltid.

8. Sov överallt och när som hellst.

9. Lär dig kommunicera effektivt i tal och skrift och var tydlig.

10. Var oändligt positiv och konstruktiv.

11. Skapa lag (team).

12. Walk the talk.

Vad tycker du är viktigt som ledare?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar