12 juni 2013

Vad kan vi lära oss - när det brinner till?

I förmiddag har jag lyssnat på partiledardebatten i riksdagen. Lite av en förfest för Almedalen - tycker att det är riktigt intressant.

Kl 10.30, När Jonas Sjöstedt (v) vid ett replikskifte med Mikael Damberg  (s) - berättar att det skett en olycka i Ringhalls - en liten brand som nu har släckts. Jonas Sjöstedt var väldigt snabb med informationen - snabbare än Aftonbladet (kl.10.36)SvD (kl. 10.36)DN (kl. 10.02), SR (kl. 09.15), SVT (kl. 09.31). Public service nå ett väldigt bra resultat när det gäller informationsuppgiften.

Jag tar då och går in på Ringhalls hemsida för att titta efter information och när jag inte finner detta så ringer jag till Ringhals för att fråga dem om vad som hänt och meddela dem att det inte finns någon information där (kl. 10.40)

Sedan tänkte jag att vara snäll och ringer Vattenfalls pressjour - som har en telefonsvarare.

Till slut kommer jag i kontakt med en människa som jag kan tala med. Hon informera mig om att det har haft problem med att lägga upp informationen på första sidan och istället lagt informationen under information till Ringhals närboende.

Informationen på Vattenfalls hemsida under media/press kom först upp kl. 10.59.

Så jag tror att det är viktigt:
- att information från Vattenfall snabbt når ut till allmänheten - för att behålla vårat förtroende ( att det tar 44 minuter sedan SR har kommit med nyheten är lite för lång tid kan jag tycka.
- att det är viktigt att gå igenom rutiner så att alla medarbetare vet var man ska kunna finna information om händelser som dessa sker.
- att pressjouren är bemannad och att man inte möts av en telefonsvarare.

Det är viktigt att man tar varje möjlighet att bli bättre! Hoppas ni håller med Vattenfall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar