14 juli 2013

När vi vågar utmana oss själva och mötas - har vi börjat något!


 Lever vi i "skilda världar"? Jo - jag vill nog säga att det har skett vissa förändringar sedan jag gick i mitten av 80-talet. Då fick jag och min familj inte välja vilken skola vi skulle gå i utan vi fick gå på Arabyskolan i Växjö, som var en väldigt blandad skola med elever från hyreslägenheter, villor och från en mängd länder runt om i världen. Fördelen med detta var att vi lärde känna varandra för att vi möttes i skolan och umgicks på fritiden. Fördelen för mig är att jag inte är rädd för de okända - mer nyfiken.

Visst tycker jag att vi ska få välja skola, men jag ser också att vi måste arbeta mycket med att mötas. Det är viktigt att vi möts och lär känna varandra. Ur okunskap och fördomar kommer rädsla och främlingsskap.

Jag kommer ihåg när jag i början av 90-talet träffade juridikprofessorn Anna Christensen (Sveriges första kvinnliga juridikprofessor 1976). Hon sa: " Om inte ungdomar från Rinkeby och Djursholm får träffas och lära känna varandra - så finns det risk att de inte kommer se varandra som människor när de träffas nere på stan och det kan få hemska följder".

Jag går på en hel del seminarier om klimat/miljö, företagande och samhälle. I bland blir jag fundersam när jag ser hur vi skriver rapporter och har seminarium om "dem". I stället för att diskutera med så talar vi om människor som inte är där. Jag tror att det skulle vara mycket bättre om vi breddade och inkluderade, och talade med. Jag tror att det finns mycket större möjligheter att finna nya lösningar om vi samtalar tillsammans. Men då måste vi som tankesmedjor, politiker, organisationer och medborgare vidga våra nätverk, bjuda in och strecka ut en hand. Jag tror att en rapport skriven av flera som har olika kunskaper och erfarenheter blir bättre och mer läsvärd än en som är skriven av nationalekonomer.

Ett av mina mest intressanta möten under Almedalen var ett samtal med några ungdomar från Megafonen. Ibland handlar det om att lyssna. För många av dessa ungdomar har aldrig blivit riktigt lyssnade på och när de nu får chansen så bubblar det bara. Men tar man sig tiden så kommer tiden då man får ställa sina frågor. Det handla om att mötas för att kunna bygga upp förtroende!

Hur vi ser på andra, vilka fördomar vi bär om varandra, hur vi beter oss mot varandra och hur vi tilltalar varandra - blir inte bra den första gången då vi kanske inte ger varandra chansen - men om vi ger varandra chansen så kanske vi har chansen att skapa förtroende mellan varandra och göra något positivt tillsammans.

Det måste finnas möjligheter att synas och uppmärksammas på positiva sätt i media.


"Den som inte blir älskad vill bli beundrad.
Den som inte kan bli beundrad vill bli fruktad.
Den som inte kan bli fruktad vill bli avskydd.
Den som inte blir avskydd vill bli föraktad.
Själen avskyr tomrum.
Den söker kontakt till varje pris."
- Hjalmar Söderberg




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar