16 maj 2014

Det är viktigt att du bry dig - för vem ska annars göra det?

Ibland är det så att händelser hakar in i varandra! I onsdags var jag på en tillställning och i ett samtal kom tiggeriet upp - åsikten från den jag talade om var att vi ska ta hand om våra egna hemlösa. Min fråga är - har vi gjort det? Jo - vi har nog varit rätt duktiga? Men visst är det fler i dag än på 90-talet? Visst går det att blunda och inte göra någonting! Men vad blir vi då för människor?

Min erfarenhet av insamling / Found racing ("tiggeri för andra") - är att det inte är de som har mest pengar som ger - ibland blir man förvånad över hur generösa människor är!

I går var jag nere vid ICA BEA där mitt paket från Adlibris hade kommit! På vägen dit utanför affären sitter det en liten dam och frågar om pengar. Tyvärr har jag inte en peng i fickan - men jag hälsar.

På vägen ut så sitter hon med några papper i handen och viftar? Hon försöker få min uppmärksamhet och jag ser att det är några av mina papper!!! Det visar sig att jag har tappat dessa och jag får dem av henne. Jag frågar henne om hon vill ha en kopp kaffe och hon nickar! Jag vänder om igen - köper en kopp kaffe och en bulle, och ger dem till Agda. Det leende jag får av henne - gjorde min dag!

På vägen in till stan på tunnelbanan kommer Martin som är hemlös förbi och frågar om jag har några pengar - jag har tyvärr inga, vilket jag säger - men när han gått förbi så känner jag att jag har ett äppel i fickan. Jag ropar på Martin och möts av ett leende! 

Det är egentligen inte så svårt - jag behöver bara tänka och handla lite annorlunda än vad jag har gjort annorlunda. Jag vill ha ett varmt samhälle - både bildligt och bokstavligt. I detta finns det plats för alla - vi möter varandra med leende och hjälper de vi kan!

Ibland kan det kännas kallt och ensamt -
men ljuset finns där!
I det samhället finns det ingen plats för Sverige demokraterna. Rösta i EU-valet för att vi ska slippa höra stöveltrampen och järnrören på gatorna i Europa på nytt!
Tänk utanför boxen!
Öppna ögon - och se människorna runt
omkring dig! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar