27 maj 2014

En dröm har gått i upplevelse!



Ingvar Kamprad (Bild Boo Gunnarson, Visma)
Äntligen! Har jag fått möjligheten att se och höra en av mina största förebilder, Ingvar Kamprad.

Ingvar Kamprad (Bild Boo Gunnarson, Visma)
Den stämning och det jubel som fyller Victoria salen på Stockholmsmässan kan jag inte göra rättvis här med några rader! MEN jag kan lova dig att det är inte bara jag som har honom som förebild! Och efter hans tal inför 1.000 tals ungdomar på SM i Ung företagsamhet 2014. In på scenen kommer Ingvar i en lånad kostym av sin son för att ta emot priset från Prins Daniel! Något som jag faktiskt tror att Ingvar sett fram emot - och att det var för ungdomarnas skull han kom upp till Stockholm.



Ingvar Kamprad (Bild Boo Gunnarson, Visma)
Några saker han lyfter fram är :
Faran i att säga att man är BÄST - man blir nöjd och slutar kanske att göra saker lite bättre. Att finna stöd i sin närhet. "Jag vill hellre kalla mig en riktig fiasko Pelle!"

Vikten av att starta företag på landsbygden - nu läggs skolan, lanthandeln, Posten ner...

Att vara medveten om sina brister och att lära sig av sina fiaskon.

När jag såg lantarbetarna som ibland fick äta potatis för grisarna  - visste jag att jag om jag en gång fick möjlighet att göra en skillnad så skulle jag göra det för de många människorna!
De fattiga, de gamla, de sjuka och barnen.
(Min anteckning: IKEA Foundation delade 2013 ut 902 miljoner till Rädda Barnen, Unicef, WWF mfl)

När han tar upp sin sekreterare och medarbetare och vän Birger Lund och hans fru, som är den i dag bästa på att laga Janssons frestelse!

"Det mesta är ännu ogjort! Underbara framtid." - Ni är framtiden!

Det här blev en fantastisk kväll! Jag skulle inte ha velat vara på någon annan plats just då!

Kolla in Fam. Kamprads stiftelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar