25 maj 2014

Världens bästa mamma!

Min mamma betyder mycket för mig! Hon är och har alltid varit ett stöd - i allt jag har gjort. I bra och mindre bra beslut har hon alltid funnits där - med upplyftande ord och en kram när det har behövts! Det är du som fått mig att skriva och att fortsätta att läsa även om det har varit en utmaning för mig - så är det nog ingen som tror att det har varit det! Det är du som har varit möjliggöraren.

I bland har du fixat sommarjobb genom dina vänner och använt dina kontakter för att jag ska uppnå mina mål. Jag har aldrig känt press utan bara stöd!


Jag har kanske inte alltid lyssnat - men nu på min 46 års dag så får jag väl erkänna att du har haft rätt i mycket! När du var i min ålder var jag 21 år och trodde väl att jag visste bäst och mest!

Mamma - det här är din dag - och jag hoppas / vet - att bröderna gör denna dag minnesvärd - nere i Göteborg. Där ni har varit på namngivningscermoni. Du får dela den med två andra betydelsefulla mammor till mina brorsdöttrar och alla andra mammor.

Hoppas att ni får det som skrevs i en tidning för mycket länge sedan på 50-talet:

"Anvisningar för firande av MORSDAG
* Svenska flaggan hissas från hemmets flaggstång.

* Mor hälsas om morgonen med sång av barnen.

* Hon bjudes före uppstigandet på kaffe och bröd, helst sådant, som barnen själv bakat. Hon hedras med blommor och en liten gåva.

* Vila och frihet från allt hushållsarbete beredes henne, så långt möjligt är. Barnen hjälpa till i hemmet så mycket det kunna sopa, laga mat och diska.

* Vid eftermiddagskaffet eller på aftonen hålles en liten högtidlighet, där far i huset medverkar. Något vackert läses upp, och ett hjärtats tack bringas mor, som är hemmets sammanhållande kraft.

* Frånvarande barn hälsa mor med brev eller telegram.


Detta är det närmaste ett brev eller telegram jag kommer!

Några rader till mor:
Du har alltid ställt upp för alla omkring dig och är en sammanhållande kraft i familjen.

Du läste in engelska och tyska för att kunna hjälpa oss med läxorna.


Du skulle nog ha velat bli syo-konsulent/yrkesvägledare - efter att ha lotsat tre söner genom gymnasieval.

Du röstade för min skull i åretsval - och jag vet att du gjorde det bästa av val - för du är en klok mor!

Tillsammans har vi klarat mycket!

Du har gjort ett mycket bra arbete - du är fortfarande en vägvisare för oss söner och din uppfostran går vidare till fyra fina flickor - dina barnbarn, som också ser upp till dig!

Du är och har varit en förståndig, klok och förstående mor och mormor - 
vår mamma!

Tack Mamma!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar