29 maj 2014

Visst är det roligare - att göra en bra affär!

Jag gillar att spara pengar och att göra bra affärer - att bygga en relation med någon som fattar min "glimt" i ögat!

Det där med att shoppa är väl egentligen inte så mycket för mig - visst tittar jag, visst funderar jag och känner efter om jag verkligen behöver prylen. I bland blir svaret JA!

Då går jag över i fas2 och undersöker marknaden - på internet. Helst så köper jag grejor -live - för jag gillar den mänskliga kontakten :) . När jag var i USA 1999 - så gjorde jag ett misstag. Jag var inne en elektronikbutik vid Times square - och kollade digitalkameror. Säljaren sa att denna kostade 20.000 i London, men jag fick den för 10.000 sek. Jag var helt såld! Jag köpte den.

När vi kommer in i ett varuhus med samma kameror - så kostar den 5.000 sek. MAN FÅR LÄRA SIG AV SINA MISSTAG! ... och LURAD kände jag mig! Men det var fel ställe och ångerrätt verkade inte existera i USA?

Att pruta har jag lärt mig av min mor, som har lärt sig av morfar, som var en stor affärsman. Förhandlingen är något som tillför något för mig! Det är inte alltid så att jag behöver lyckas men - det ger lite extra krydda i "handlandet".

Jag säger ofta - så ofta som jag känner för det.
- Vad kostar det?
+ Den kostar x sek.
- Jaha, det är priset för stockholmare - men vad är priset för mig som
smålänning?
+ Hehehe ... Det blir y sek.

Ni skulle bara veta hur många som sänker priset även i Sverige. Det är inte bara när du turista i andra länder du har denna möjlighet att få ett lägre pris.

Jag betalar ytterst sällan fullpris för snus! Utan det följer ovanstående dialog. Tobaksaffärer och de som står där eller äger den har ofta mycket bra humor (min humor). På flera ställen runt om i Stockholm - har jag mina favoriter.

I går så hade jag efter mycket funderande kommit på att jag ska köpa hörlurar. Jag går in på Kjell och Co för att handla. Jag frågar vad jag kan få för pris som smålänning och hon ger mig 10%. Jag vill testa lurarna, men det finns inte någon öppnad - så hon öppnar en! Jag bestämmer mig för dem. Jag tar den öppnade paketen och frågar om jag kan få den för 15% (på halv-skämt). När jag kollar på kvittot så hade jag fått 15%.

Det skadar aldrig att fråga och göra det lite med humor! Det ska vara kul att handla! Det gäller att bygga relationer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar