5 februari 2018

Halt, här får ingen passera!


Det är väl så det har låtit vid vara gränser de senaste åren, HALT FÅR INGEN PASSERA! Historien kommer tillbaka. Jag har varit nere i Frankrike och sjungit denna låt utanför ett lifthus i Valdisare.

Alla har vi varit yngre!
Det finns många låtar jag har haft i mitt huvud under många år - men jag har nog aldrig lyssnat på texterna som idag! Ta tex "Mental istid", "Staten och kapitalet", "800 grader", "Vad ska du bli"...
Att på kort tid över Youtube finna fem låtar som beskriver vårt samhälle idag för 20 år sedan - kan det var en slump. Vi som sjöng den där kvällen i Valdisare är i dag: ingenjörer, VD:ar, JAS-pilot, testledare, lärare, läkare... MEN har vi förstått? Är det några ungdomar som i dag lyssnar på EBBA GRÖN? Tror att en av våra barn heter Ebba pga av detta - men jag kan ha fel?

Här började vårat politiska engagemang!
Tack - "Bosse Pipa" RIP - Du fick mig
att se att jag kan påverka!
I dag sitter vi som våra föräldrar fast i lånefällor och har svårt att slita oss loss! Vi fick nästan låtarna skrivna på våra kroppar under dessa ungdomsår - men sedan gick vi vidare inom näringslivet, ideella sektorn, försvarsmakten, landstinget. IDAG är det viktigare än någonsin att vi börja tänka på kommande generationer - DETTA val blir det viktigaste på mycket lång tid!
Varför är ni sura? Jag vill lyssna på DIN
historia!

Varför är det dessa punk-rockare från Rågsved som fattade det hela? De var och är verklighetens folk - de skrev en del av de berättelser som fanns i deras vardag.
Nu är det viktigt att vi lyssnar på de berättelser som finns runt omkring oss. De finns lika många berättelser, som det finns människor! Se "Punkarna och fäderneslandet".

Alla lika alla olika!
En fråga jag har funderat på är varför inte Sverige demokraterna, SD, är och har varit förkämpar för våran ursprungsbefolkning, samerna? Samerna om några var ju här först! Det finns hjälp att få från organisationer som Fryshuset - att ta sig ur destruktiva gemenskaper. Titta på
Jag tror på en ljusnande framtid
trots SDs spridande av rädsla!

"Världens Sofia Jannok". 


Ska vi fortsätta att vara rädda eller börja utveckla Sverige - TILLSAMMANS! När jag arbetade för Ingvar Kamprad så hade IKEA tag-linen TILLSAMMANS, det är verkligen bra att utgå ifrån. ALLA har vi gjort misstag  - vissa större än andra (Jag också men jag har givits chansen att komma tillbaka!) Nu tror jag det är - "Där livet börjar" och det kan vara här och nu. Vi kan ta oss uppåt! MAKING KNOWLWDGE GREAT AGAIN!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar