7 mars 2018

De finns mitt ibland oss!


Något av det viktigaste  vi har här i samhället är den tillit vi har till varandra!
Den har vi byggt upp bland varandra. Men den rädsla som nu sprids i våra förorter,
innestan - från gator och från torg - gör situationen allt mer problematisk.

En biskop från Växjö-stift, Fredrik Modús, får debattera med Ann Heberlein om
böneutrop. Jag åar helt på biskopens sida, Kanske beror de på alla de goda kakor.
Jag har ätit hos honom under nyårsdagen.

Jag har träffat chilenare, bosnier, kroater, kineser, afghaner, palestinier, som av
olika anledningar har flytt från sina länder för att undgå hot och förföljelser eller
för att de har befunnit sig i en svår ekonomisk situation. Min familj och jag har
släktingar som reste till USA för att de hade en svår ekonomisk situation i
Småland. De flesta av dem kom tillbaka och levde sina sista dagar i den
småländska myllan. Det gjorde häven Ingvar Kamprad efter många år i Schweiz.

Jag skulle så gärna vilja att vi var mer välkomnande mot de människor som
kommer hit för att förbättra sin livssituation! Det är bland våran familj, släkt och
vänner, samt grannar som vi bygger upp ett förtroende, som kan växa till något vi
kan känna igen som tillit! Det handlar om vad vi är beredda att ge! Inte var vi är
beredda att ta emot eller få!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar