14 mars 2018

Hållbarutveckling - om världen ska hänga ihop - i det lilla och stora!


Jag har engagerat mig en hel del i hållbar utveckling -
varför min blogg också heter så. UN Global Compact
har i dag 270 svenska företag som är anslutna till detta.
Det för indrar mig i bland att deras arbete inte är mer
integrerat?
* Mänskliga rättigheter
* Arbetsrätt och arbetsvillkor
* Miljö
* Antikorruption

Jag satt med i UDs referensgrupp för Hållbart företagande
i tre år för Junior Chamber International. Lite förundrad blev
jag när jag märkte att nuvarande regeringen hade avslutat
detta arbete och i stället  byggt upp en enhet för Agenda 2030.
Varför kan inte politiker ge varandra Credd?

Nu heter gruppen Swedish Leadership for Sustainable Development
och består av 29 företag och organisationer.

Företagen är som följer:








SLSD bildas i maj 2013
Jag tror att detta är en försköning av verkligheten. Det kan vara så att den startade 2008? - Om den är knuten till UN Global Compact?




Medlemmar i Swedish Leadership for Development

ABB AB
AstraZeneca AB
Atlas Copco AB
Axel Johnson AB
Elekta AB
Ericsson AB
Företagarna AB
HM
ICA Gruppen AB
IKEA
Indiska Magasinet AB
Kooperativa Förbundet
Lindex AB
Löfbergs Lila AB
Ratos AB
Sandvik AB
Scania AB
Skandinaviska Enskilda Banken AB
SPP Liv Fondförsäkring AB
SSAB AB
Stockholm Environment Institute (SEI)
Stockholm Resilience Center (SRC)
Stockholm International Water Institute (SIWI)
Swedfund AB
Systembolaget AB
Tele2 AB
Telia Company
Tetra Laval Group
Unilever
Volvo Group

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar