15 mars 2018

Hur kan JAG bli bättre och bidra mer till VÅRT samhälle!


Visst har vi våra förebilder? I alla fall jag.
Mormor var en stark kvinna som arbetade
med att bland annat plocka jordgubbar,
vilket jag också gjorde under några
sommarlov. Hon var en person som ställde
upp för släkt och vänner.

Morfar ägde ett åkeri och lanthandlare och var
en av de viktigaste personerna under min uppväxt.
Han dog när jag var 15 dvs för 35 år sedan.

Min morbror Gösta drev åkeriet vidare och
lärde mig aktier. Han slog även bort en av
mina golfbollar ute i Karatorp.

Farfar var bonde, men dog när jag var liten.

Farmor var husmodern med stor respekt.
Hon var engagerad i Centerpartiet. Den
fackla jag nu har tagit vidare.

Farbror Torsten tog över gården, som den först
föddes ofta gjorde i Småland på den tiden.

Farbror Staffan - var den person som alltid ställde
upp. Han hoppade upp framför mitt ansikte när
mamma stod med mig i sina armar på balkongen.
Jag blev JÄTTE rädd och började gråta. Det är nog
därför jag har skägg i dag!

Jag är van vid att ha stora starka kvinnor runt omkring
mig. Män som har varit företagare.

Jag har har alltid uppmuntrats att göra det jag vill -
liksom mina bröder. Mina kusiner har blivit läkare, lärare,
logistiker, sjuksköteskor och präster.

Jag sålde fröer och jultidningar ute på landet där mina
morföräldrar. Det ända jag behövde göra var att berätta
vad mina morföräldrar hette - så köpte de jultidningar
av mig. Då trodde jag att försäljning var lätt! Jag vet nu
att det också är kul. Jag vet nu hur viktiga kontakter
och nätverk är.

Jag fick lära mig hur viktigt det är att vara givmild och att
bryr sig om andra människor. Att engagera sig fackligt och
politiskt inte bara är en rättighet utan också en skyldighet.
Att göra vad man kan för människor i sitt närområde och
att alltid ha tid för att prata med andra människor och ge
ett uppmuntrande ord.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar