5 mars 2018

Hur kunde det bli såhär?

Jag följer gärna med i vad som händer runt omkring mig - när jag sitter ned sjunken i min bok. För tillfället parallell läser jag "Nya livet" av Fredrik Reinfeldt, "Zlatan, Silvia och andra svenska" av Björn af Kleen, samt "Sverige en (o)besvarad kärlekshistoria" av Lejla Hastor och Nivin Yousef.


När jag sitter på tunnelbanan med en vän på blå-linje mellan Solna och Kungsträdgården - så frågar Thomas om han kan få två snusar från mig. Naturligtvis får han det. Det är något speciellt med Thomas. Han söker kontakt och ställer frågor - berättar vad han heter. Det visar sig att han ska åka till Paris i sommar, vilket han tidigare har besökt med sin mor. Det är lätt att konstatera att Thomas är speciell. Jag tycker om när personer kontakta mig spontant på tunnelbanan. Det gör faktisk min dag!
Att bli sedd och att få ta del av en annan människas berättelse är en fin gåva. Att få hjälpa en annan människa med med något de själva inte klarar av är något ännu större!

Det viktigaste frågorna inför årets val är enligt Novus: Sjukvården (S), skola och utbildning (L), migration och invandring (SD) samt lag och ordning (M) (Inom parentesen finns det parti med starkast stöd i frågan). Jag frågar mig lite hur det har blivit så här? Jag sympatiserar med Centerpartiet och vi är inte som alla andra - någon sa till mig att vi är lite snällare!? Det vet jag inte men jag vet att jag har riktigt trevligt med de personer jag möter - lite som i Junior Chamber International (JCI) där jag har varit aktiv under många år.

För mig är det viktigt med näringsliv och företagsfrågor, miljö/klimat och arbetsmarknaden. I Stockholm är bostadsfrågan ständigt aktuell och har varit i de 24 år jag har bott i Stockholm. Detta tillsammans med parker och vattenvägar, som gör livet i Stockholm speciellt. Dessa tillsammans med migrationen och invandringen som jag tycker är mycket viktig för vår framtid. Att människor vill komma hit ska vi väl vara glad för? Vi har ett fantastiskt land och något DU är villig att delar blir oftast så mycket bättre!

Det finns så många som inte tycker att invandring är en bra idé! Jag vet inte helt varför? Är ni rädda? För kriminalitet, för att våra resurser inte ska gälla eller för att ni själva blir lämnade utanför? Att "de" tar våra jobb? När jag gick på en skola i ett utanförskaps-
 område under 1980-talet. Så var vi allt både rädda för att "de" skulle ta jobben och tjejerna. Jag kommer ihåg Lasse - "Nasse-lasse", som var en kille som inte direkt stod i centrum. Jag vet att han var en av de 8 nazisterna som blev injagade på Växjö station då kvinnan slog handväskan i huvudet på en av nazisterna. Jag vet tyvärr inte hur det har gått för Lasse. Jag vet att han hade det tufft och att han fann vänskapen i fel kretsar.

Jag hoppas nu att du ska kontakta mig för att jag ska få höra på din berättelser - för att jag verkligen är intresserad av att få veta varför dina tankar om hur samhället ser ut och hur vi tillsammans skapar ett bättre samhälle i framtiden! Kontakta mig på peterpettersson25@hotmail.com eller 0706446224 så tar jag gärna en fika eller du skriver en rad eller så slår du en signal!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar