18 mars 2018

I mörkrets inbrott!


I onsdags kom jag tillbaka till Växjö för
familjeangelägenheter och möttes på
stationen av det här! Det var helt enkelt en enda
byggarbetsplats. Jag visste inte ens hur man
skulle kunna komma in i stan.

Jag kan väl erkänna att jag inte var på mitt bästa
humör efter att Snälltågs buss hade kört ifrån mig
i Alvesta INNAN den skulle ha kört därifrån.
Detta fick jag också bekräftat av en av Länstrafikens
busschafförer, som sa att de de precis körde.

Det visade sig sedan att de hade kört från den andra
sidan järnvägsspåret - en plats jag aldrig tidigare
hade varit vid.

MEN att mötas av en byggarbetsplats i Växjö - gjorde min förväntansfull - att det byggs är ju något positivt. Att bygga tyder på att saker händer och att Växjö expandera - Expansiva Växjö är jag med i uppe i Stockholm.

MEN att de är nästan omöjligt att ta sig från stationsbyggnaden och att man har flyttat på kollektivtrafiken och taxi gör det svårt och välkomnande. Hade jag varit Växjö kommun, Jernhuset, Länstrafiken Kronoberg - så hade jag sett till att de fanns en informatör som såg till att folk smidigt hade kunnat ta sig in i stan och kunna ta sig vidare med bussarna.

När jag sedan kommer in i stan och talar med byggnadsarbetare så visar det sig att hela stan byggs om, vilket jag tycker är positivt, men samtidigt - får jag en känsla av att detta kommer att bli dyrt. När jag får veta att stationsområdet och det nya Kommunhuset byggs av samma entreprenör som bygger om Nya Karolinska - vi får hoppas att de kan följa budget och leverera bättre i Växjö, Småland än i Stockholm.


 Sist jag var i Växjö så blev jag
bötfälld av Securitas vid Sjukhuset
där min far var inlagd. Detta är inte utrett än.

Men de verkar ha hand om säkerheten nere vid stationen så jag kontaktade dem och beskrev situationen i gångbron över bron.

 Det är väl klart att det gäller att ha en hög
säkerhetsmedvetenhet både för kvinnor,
barn och män. Jag måste erkänna att jag inte
kände mig trygg att gå här igenom eller att
cirkulera runt stationsbyggnader. Här fanns
många ställen att gömma sig på.

 När jag senare kontaktade en annan Securitas
vakt för att berätta om gångbron vid stationen
igen - så säger han att det inte är hands sak att
ta hand om. Det får mig att fundera på hur hans
kollegor, som är p-vakter hade resonerat om
de hade sett någon smyga omkring kring ett
skyddsobjekt. Skulle de bara tänka - det är inte mitt område! Kanske är de för många som
är inblandad i "soppan"?

Hoppas att de snart får ordning på röran!? För det finns förändringspotenrial och jag hoppas att de är lyhörda.

"Efter mörkret kommer ljuset"!

























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar