2 mars 2018

Kommer det att fungera med fortsatt hög konsumtion?

I kvällens Uppdrag granskning så visades lågpris meckat GeKås. GeKås är ett fenomen! Alla dessa människor - alla dessa köer - alla dessa produkter. Men frågan är om denna konsumtion är hållbar. Vi räknar ju inte ens med den konsumtion som vi importera, i CO2-beräkningarna.

Så hur rättvisande är egentligen de uppgifter som har presenteras om hur mycket CO2-utsläpp har minskat medan vi fortfarande har haft tillväxt. Hur mycket CO2 står våran import för?

Boris Barnekow säger att GeKås har ett system för att se till att produkterna är producerade på ett bra sätt. Han framhåller också att Ullared och Falkenberg har tjänat mycket på GeKås. Sedan framkom det klart att GeKås hade haft planer om att riva/bygga om ett gammalt hotell, men att planerna hade ändrats.

Så - dels är inte resandet med bil till Ullared särskilt hållbart med nuvarande transportsystem. Alla dessa parkeringsplatser som står tomma under 2/3 delar av dygnet - funkar inte heller. Det var 42 år sedan jag var på GeKås i Ullared - vi stod i kö - jag köpte en uppstoppad hund och jag fick en glass.

Att man konsumerar/köper bara produkter som man använder tror jag inte. När jag var på IKEA köpte jag några ljuslyktor som var billiga och som nu står oanvända sedan 3 år i ett hörn av lägenheten - det var mest för att det var billigt!
Hur mycket av detta innefattar Boris kontroller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar