16 mars 2018

Växjö - känns allt mer som hemma!


Kanske är inte det så konstigt? Jag har ju bott 24 år i Växjö,
2 år i Lund och 24 år NU 24 år i Stockholm. Vad jag känner
mig mest hemma beror på vad jag befinner mig för tillfället
har jag märkt! Jag har goda vänner utspridda i Småland,
Stockholm och i världen!

Att komma tillbaka till Växjö och att sitta på Askelyckans
konditori från 1922. Besökte i går Broqvist konditori som
startades 1864. Det är som att komma tillbaka till framtiden
för en stund. En av servitriserna gick med mig på Araby
skolan för 35 år sedan.

Sedan begav jag mig till HELP och
CS Reklambyrå. Det var 30 år sedan jag träffade
Claes Svensson . Fantastiskt roligt att höra om hans "resa"
med Alvesta glass.Deras nya lanserade bars som har 2.2 och 3.2g fett.
Sedan begav jag mig till Linneuniversitetet - mitt gamla
universitet. Var otroligt kul att komma tillbaka. Där försökte
jag få tag i Anders Hytter. Adam Wetterstrand från EHVS
studenterna och Mathias Gaunitz. Men lyckades inte denna dag. Jo, ett kort samtal med Mathias. Sedan hade jag turen att träffa Emma Stockström på Drivhuset.

Därefter begav jag mig till Elit hotell Statt där Rotary Växjö
brukar träffas vid lunchen på fredagar. Denna lunch hade
flyttats till Residenset vid Stortorget. För att "våran"
Landshövding, Ingrid Burman skulle tala - om vad hon gör.

Då fick jag veta att Landshövdingen är en Generaldirektör.
Med 180 medarbetare, som biologer, lantmätare, jurister osv.
Hon har varit riksdagsledamot i 12 år för Vänsterpartiet.
Hon har varit ordförande för Socialutskottet liksom
Kennert Johansson, Chris Heister och Magdalena Andersson
- samtliga av dem Landshövdingar.
Jurist från Uppsala Universitet som också har arbetat för
Hyresgästföreningen och TCO.
På måndagen träffar hon länets riksdagsledamöter och samtalar om småskalig vattenverksamhet.
Tisdagen träffades hon företagare i Markaryd.
Onsdagen Föreningen Hem och Samhälle, 70 till 80 damer och en annan Rotaryklubb.
På tordagen besöker hon Linnéuniversitet och talar om socialt
arbete. I dag var det Rotary Växjös och min tur att få lyssna på henne. Detta ger positiv energi, träffat många människor och lär sig mycket. Kronoberg län är det län som har mest export per capita 180.000.
Detta blir export på 36 miljarder kronor.

Där träffade jag också Anna Ulvskog som tidigare arbetade för ICA och idag arbetar med hälsa. Det var 35 år sedan jag träffade Anna också.


Där träffar jag två kvinnliga entreprenörer, som i november
2017 startade ett nätverk för kvinnor inom IT.
Natasha Asimiadis och Diana Unander startade detta och
det är 128 kvinnor i detta och 30 företag. Under nästa vecka
så har de ett möte för att lansera Kick Starter.

Sedan tar jag mig till PM och vänner nere i stan. Där träffar
jag Anders Bergön - en otroligt begåvad fotograf - som jag
ska göra ett projekt med. EN bok med Växjö bilder.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar