8 maj 2018

Sjunde Maj - en helt underbar dag!


I går var en sådan där dag jag inte hade räknat med - jag visste helt enkelt inte hur den skulle bli när jag vaknade. När jag gick Jakobsgatan ner så såg jag plötsligt något som fångade min blick. Där låg något som kallades Google Digitalakademin. Adrum - en isländskille som arbetar på akademin - skulle hålla en kurs i hur man använder nätet i sin marknadsföring.


Kurs ett var det en person närvarande - vilket gjorde att han fick en egen Coaching. En mycket bra kurs där vi var 6 deltagare. Det var en av de bästa IT-kurser jag har gått. Mycket, mycket informativ och jag lärde mig en hel del. Google Digitalakademin är ett samarbete mellan Stockholms stad, Almi, Arbetsförmedlingen och Google. Detta är ett pop up arrangemang - samarbete under sex månader!


När jag skulle gå där ifrån så träffar jag några personer - de tipsar mig om att arbetsförmedlingen ska hålla en kurs i "hur du ska hitta de dolda jobben". Det börjar klockan 13.00. Jag springen upp till SUP 46 och äter.

När jag är tillbaka för att lyssna på på föreläsningen - så har arbetsförmedlingen ett litet teknikstrul, MEN lokalen är totalt full med trevliga och kunniga människor. Här skulle Almega ha varit och rekryterat för sina medlemmar. "7 Tips Hitta dolda jobb!"
1. Skapa ett nytt jobb!
2. Omvärldsbevakning. I tidningar, vänner och nätet!
3. Utforska branschen.
4. Nätverka

5. Arbetsgivarens hemsida
6. Rekryterings träffar
7. Sociala medier
+ 8. Fota husväggar och trappuppgångar för att utforska företag i närheten.

Co-working mere på Södertörns Högskola. Fantastiskt intressant att se hur dessa företagare har utvecklats - glasstillverkning, mini-bins, skor, tryckeritjänst, kommun aktivitets karta, IDÉBOK med flera! Jag efterlyste rektor Gustav Amberg, doktor i strömningslära,  som jag vill ha ett samtal med. Hans event funktion på universitetet har inte kontaktat mig än. Jag kommer ringa hans sekreterare en gång till. Sedan kommer jag jag att hänga upp en roll up i taket med mitt telefonnummer - "Ring mig Rektor - Gustav Amberg - på 070-644 6224" en riktigt bra idé!


I kväll var jag på ett arrangemang med Top1 Network på Swedenborgsgatan 25. Här handlar det om att berätta * vad du kan bidra med , * vad är din passion,  * vad vill du ha hjälp med? Jag tycker att idén är suverän! Vi sänder ut i världen - men frågan är om någon lyssnar än? Snart kommer troligen England och Sydafrika att vara med! Jag förstår inte riktigt hur dessa presentationer ska ske när vi blir många fler? Men det ska bli spännande! Vi var 13 - jag fick bra kontakt med 6 nya personer och har redan kontakt med founder Björn Karlsson. Björn har en otrolig energi och envishet - det här kommer att bli bra. Testa att vara med - två "gratis gånger" sedan kostar det 10.000 sek / år.

SEdan for jag till COOP på på Fridhemsplan för att handla - på en av de trevligaste affärerna i Stockholm och en av de mest lönsamma. En fråga jag har ställt mig är varför är inte priset 11 sek - att jag alltså ser vad jag ska betala direkt? En anledning skulle kunna vara att jag då inte vet att det är en pant inblandad.



Vid 21-tiden så åker jag till Café 60 - som ni vet en av mina favoriter - där det händer. Det visar sig att Robert (en av ägarna) sitter och talar med sina kusiner. Lingo och Sahra, samt pensionärerna Gerd och Elisabeth. Det är Lingos skratt som är katalysatorn till att vi börjar prata med varandra. Det är p-vakterna som gör att vi splittras. "By laughts we unites by p-guards we devides".

VILKEN HÄRLIG DAG!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar